Christchurch - Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Erik Groot - WaarBenJij.nu Christchurch - Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Erik Groot - WaarBenJij.nu

Christchurch - Byron Bay

Door: erikdegroot

Blijf op de hoogte en volg Erik

25 Maart 2012 | Australië, Byron Bay

Inmiddels heeft mijn reis me weer terug gebracht naar het land waar mijn reis eigenlijk begonnen is, Nieuw-Zeeland is ingeruild voor Australië. Niet echt een slechte ruil lijkt me, alhoewel gezegd moet worden dat het lastig wordt voor Australië om Nieuw-Zeeland te verslaan. Er is simpelweg zoveel te doen daar, zoveel activiteit en ook het landschap is enorm indrukwekkend. Ben benieuwd wat Australië daar tegenover gaat stellen, maar eerst nog even mijn laatst bezochte plaats in Nieuw-Zeeland. Christchurch.

Bezochte steden:

Christchurch
Sydney
Newcastle
Port Macquarie
Coffs Harbour
Yamba
Byron Bay

Christchurch
De grootste stad op het zuidelijk eiland van Nieuw-Zeeland. Een stad met een heel aparte atmosfeer. Het gehele centrum is afgezet met hekken, onbereikbaar door de gevolgen van de aardbeving op 22 februari 2011. Een kleine impressie voor degenen die ooit eens in Christchurch zijn geweest; alles rond de bekende kathedraal, inclusief de kathedraal zelf, is verwoest en zal verder worden gesloopt. Op een vreemde manier is het toch wel heel indrukwekkend om te zien. De catastrofe die moeder natuur kan aanrichten is immens. Het begint bij aankomst in het hostel. Op de voordeur van het hostel hangen pamfletten met ‘What to do when an earthquake strikes’. Niet de meest geruststellende gedachte voor het slapen gaan. Verder is het best voor te stellen dat Christchurch een mooie stad is geweest, het heeft nog steeds wel mooie kanten. Maar de veertien uur die ik hier was waren meer dan genoeg. Tijd om door te reizen. Tijd voor Australië!

Australië
Mijn hereniging met Sydney. Het is een beetje een vreemd gevoel. Sydney is de plaats waar mijn reis begonnen is. Vijf weken geleden zat ik op het zelfde bankje, in hetzelfde park, in dezelfde stad. Zoveel is veranderd, maar toch is ook weer zoveel hetzelfde gebleven. Het lijkt net alsof er niets gebeurd is in de afgelopen. Feit is wel dat ik nu meer bekenden heb in deze stad. Een hoop van mijn oud kiwi-experience reisgenoten zijn ook door gevlogen naar Sydney. Het scheelt enorm wanneer je deze stad samen bekijkt, of in mijn geval dus als gids. Een taak die mij op het lijf geschreven is en dus bracht de toer me weer langs alle gebruikelijke toeristische plaatsen. De Harbour Bridge, The Opera House en Hyde park, ze waren er allemaal nog en ze waren allemaal nog steeds foto waardig. Dus ook ik kon het niet laten om nog een paar laatste plaatjes te schieten voordat ik de rest van Australië ga bewonderen. Overigens kom ik nog eenmaal terug in Sydney, mijn reis in Australië zal hier ook eindigen, zij het alleen op Sydney Airport en slechts voor enkele uren.

Hoogtijd om de rest van het land te gaan bekijken. Eerst maar door naar Newcastle. De tweede stad van New South Wales, met een inwonersaantal rond de 500.000. Daarmee is alles gezegd over de stad. Niets te beleven. Snel door naar Port Macquarie

Port Macquarie
Door naar Port Macquarie. Een stuk kleiner, maar al direct zoveel leuker. Het hostel waar ik in verbleef hier heette Ossie Possie Backpackers in Port Macquarie. Spreek het maar eens uit. Geloof me dat het meteen een grote glimlach op je gezicht gaat brengen, bij mij werkt het in ieder geval. Belangrijkste activiteit hier? Het Koala hospital. Mijn eerste Koala’s. Nog niet helemaal wilde Koala’s, maar toch al heel speciaal. Fun fact over deze pluizige beestjes: Koala’s slapen 20 tot 22 uur per dag. De overige uren vullen ze met eten en sex. Tel daarbij op dat ze er ook nog eens heel erg cool uitzien en je begrijpt dat ik mijn applicatie voor reïncarnatie als Koala inmiddels naar boven door gestuurd heb.

Yamba
Na een overnachting in Coffs Harbour ging de reis verder naar Yamba. Een hele relaxte surfersplaats, waar verder eigenlijk weinig te beleven is. Het draait volledig om surfen en daar is het dan ook de perfecte plaats voor. Vele professionals komen hier naartoe om een golfje mee te pakken. Mijn eerste kennismaking met Yamba was echter Cliffjumping. Een sprong van negen meter van een rots is toch een stuk indrukwekkender om te doen dan dat het is om te beschrijven, maar geloof me, negen meter is hoog als je eenmaal bovenop sta. Daarna nog even langs de piranha’s om hun honger te stillen en nog even wezen zeilen op een zeiljacht van ongeveer een half miljoen dollar. Voeg daar nog een vleugje van de wereldberoemde en spotgoedkope ‘Goon’ aan toe en je begrijpt waarom ik me direct thuis voelde in dit plaatsje. Voor de mensen die onbekend zijn met Goon, het is een goedkope wijn die in plastic zakken wordt verkocht, geliefd onder backpackers door de prijs. Een vier liter pak Goon kost ongeveer 12 dollar. Goedkoop als je het vergelijkt met de 54 dollar die je betaald voor een 24 pak Heineken.

Maar deze plaats draait om surfen en dat is dan ook de reden dat ik naar Yamba gereisd ben. Ook ik moest er aan geloven. Ik kan Australië natuurlijk niet verlaten zonder een poging te wagen. En inmiddels ben ook ik verliefd op deze sport. Zij het dat ik toch wel heel slecht ben in surfen, het lijkt echt zoveel makkelijker dan dat het eigenlijk is. En omdat het zonnetje zich plotseling liet zien loop ik nu al enkele dagen rond met een enorm rode rug. Toch is het echt fantastisch en hopelijk krijg ik nog veel meer kansen om te surfen op de oostkust. Maar de aankomende dagen is het verplicht schuilen in de schaduw om de rode schouders de kans te geven weer terug te keren naar hun oorspronkelijke spierwitte kleur. Momenten als dat baal ik dat ik niet beter tegen de zon kan. Zit ik daar alleen in de schaduw: Waar is Jan ‘the shadowman’ Frankfort als je hem echt nodig heb?

Byron Bay
Momenteel ben ik in Byron Bay. Een plaats met een reputatie die groter is dan welke plaats dan ook op de oostkust. De partytown bij uitstek. Buiten dat, samen met het nabij gelegen Nimbin, ook een van de laatste toevluchtsoorden voor hippies. Ja echt, ze bestaan nog. Het zorgt voor een relaxed sfeertje, veel drugsgebruik en hordes vol toeristen.

De toekomstplannen zijn nog enigszins onduidelijk. Natuurlijk wil ook ik de belangrijkste toeristische plaatsen op de oostkust bekijken. Witsundays, Fraser Island, Great Barrier reef. Ze staan hoog op de lijst, ook ik ben immers maar een van de vele toeristen en ook ik ga braaf het lijstje toeristische trekpleisters af. Verder is het nog een beetje onduidelijk. Ik heb nog even de tijd op de oostkust dus heb dus rustig de tijd om mijn plannen te maken en uit te voeren. Overigens is het weer niet heel geweldig hier. Het is warm, maar vooral bewolkt en de tussenstand tussen de zonnige dagen en de regendagen is inmiddels 5-4 in het voordeel voor de regen. Agh, aangezien ik bij de eerste de beste zonnige dag enorm verbrand ben is het misschien maar beter ook dat de zon zich even verschuilt. Wederom bedankt voor de aandacht. Eigenlijk heb ik nog niet heel veel gezien en gedaan in Australie, maar dat gaat zeker veranderen. Houd de blog dus goed in de gaten en houd mij op de hoogte van de activiteiten in Nederland!

Groet,

Erik

  • 25 Maart 2012 - 10:33

    Niko:

    Hoi Erik,
    Met veel plezier heb ik je reisverslag gelezen. Over de Koalabeer, je rode rug na het surfen, etc... ik lees het met een glimlach. Volgens mij is er volop te genieten langs de Aussie-kust.
    En dan moet je het mooiste stuk langs de Great Barrier nog krijgen!! Je hebt nog een paar prachtige maanden voor de boeg !! Ben heel benieuwd naar al je foto's.
    groet Niko

  • 25 Maart 2012 - 21:01

    Andre En Margareth:

    Hallo Erik
    Was weer leuk om je belevenissen te lezen!
    Is geen verkeerd land, Nieuw Zeeland...
    nou, genietze verder Erik!, en misschien kom je mijn nichtje Marleen (Zuurbier) nog wel tegen in Australie....
    groetjes van ons en van je nefies

  • 27 Maart 2012 - 14:37

    Jelle:

    Yo Smallie,

    Het is heel appart. Toen in in Christchruch was, had ik uitzicht op de kerk. De kerk die inmiddels door moeder natuur vernietigd is. Inderdaad een rare gedachte als ze jouw waarschuwen "Wat te doen bij een aardbeving".

    Dat gidsen gaat jouw zeker goed af. Ik geloof dat je mede-reisgenoten in goede handen waren!
    Nu lekker de surf-dude uithangen op de Australische stranden! Heerlijk man. Blijf oefenen smal, als je eenmaal op de plank sta, geeft dat echt een kick. Vergelijk het maar met Snowboarden, iets waarvoor je ook een natuur talentje ben.
    Klif-jumping is echt gaaf! Met knikkende knieen sta je boven te kijken hoe hoog het wel niet is. En dan toch maar springen, SUPER!!!!!

    Whitsunday is een mooi vooruitzicht! Heerlijk ontspannen 2 dagen zeilen naar een wonderschoon natuurgebied!

    Leuk verhaal weer smal. Wanneer komt je eerste uitgave van: E de G; The adventuremen?

    Aankomende vrijdag komen de losers van dat rare eiland weer tegen ons zaalvoetballen. (Volgens mij komen ze van het buitenland...) Ik hoop maar dat we dit keer wel aan voetballen toe komen!

    Lekker genieten en ontspannen smal.
    Ik spreek je, Jelle

  • 31 Maart 2012 - 12:09

    Bossie:

    Yo smallie,
    Ik vind je verhalen helemaal niet leuk om te lezen in tegenstelling tot de rest...;) ik kan best begrijpen dat je je stierlijk verveelt en dat je het liefst zo snel mogelijk naar Nederland wil komen. Laten we wel wezen wie wil er nou leren surfen..?

    Haha gekkigheid small...Geniet ervan en neem voor mij een koalaatje mee scoor ik weer plus punten bij suus ;) Wij zijn alweer terug van onze vakantie, was heerlijk weer en onze skype-date staat in het fotoboek hoor :D

    E.D.G niet te rood worden en stuur ff wat zon door want het is hier dieptriest...

    We skypeee

    Yoee

  • 02 April 2012 - 20:48

    Ria En Cor Bos:

    Beste erik, we vinden het heel leuk je reisverslagen te lezen. Het doet erg denken aan onze grote reis nu een jaar geleden. Wij zijn toen ook in NZ geweest bij de broer van Cor In christchurch. Wij hebben chch nog in redeliik volle glorie gezien. Nu is het erg triest. Ook hebben we Melbourne en Sydney bezocht, wereld steden en een prachtig land. Als je geld wil overhouden moet je nu naar Bali, Vietnam of Thailand gaan. Geniet ervan het zal niet zo gauw meer terugkomen.
    Nog veel reisplezier en we genieten van je verhalen
    groeten Tante ria en Ome cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Byron Bay

From NL to AUS

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2012

Broom - Bangkok

02 Mei 2012

Magnetic Island - Broome

14 April 2012

Byron Bay - Magnetic Island

25 Maart 2012

Christchurch - Byron Bay

13 Maart 2012

Franz Josef - Kaikoura
Erik

Actief sinds 24 Jan. 2012
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 14565

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 31 Mei 2012

From NL to AUS

Landen bezocht: