Magnetic Island - Broome - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Erik Groot - WaarBenJij.nu Magnetic Island - Broome - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Erik Groot - WaarBenJij.nu

Magnetic Island - Broome

Door: erikdegroot

Blijf op de hoogte en volg Erik

02 Mei 2012 | Australië, Magnetic Island

Inmiddels bevind ik me op de westkust van Australië. De laatste paar weken van mijn reis zijn aangebroken. 24 mei zal ik weer met beide voeten op de Nederlandse bodem staan. Allereerst ga ik nog even genieten van het mooie weer hier (35 graden en geen wolkje te zien) en de azuur blauwe zee (ook een graad of 28). Het is hier op de westkust echt heel mooi en rustig. Het geeft me zeker de kans om iets meer van Australië zelf te kunnen zien. Betekend wel dat ik negentig procent van de tijd zonder telefoonbereik of internet zit. Geniet dus extra lang van dit verhaal, er zullen er niet heel veel meer volgen. Allereerst dus mijn verhalen van de afgelopen weken, aangevoerd door een van de mooiste ervaringen van deze reis; ‘diving the Great Barrier Reef’

Duikcursus en duikervaring op het Great Barrier Reef
Darwin to Broome
Koninginnedag in OZ

The Great Barrier Reef (Cairns, Queensland)
Zoals voorafgaand al gezegd een van mijn mooiste ervaringen tot op heden. Echt onvergetelijk mooi. Dit avontuur begon op de vroege maandagochtend in een klaslokaal met zestien van mijn mede-aspirant duikers. Niet gedacht in de schoolbanken te moeten tijdens mijn reis, maar ik heb alles over voor het goede doel. De theorie van het duiken wordt in het kort besproken voordat in de middag het eerste duikmateriaal werd aangemeten. Natuurlijk bracht dit een hoop onwennigheid en onduidelijkheid met zich mee, maar alle beginnen zijn moeilijk. Hoogtijd om de ervaringen van de eerste dag mee te nemen naar dag twee en een flinke vooruitgang te boeken. Althans, dat was het plan. Ook op dag twee bleek ik geen natuurtalent te zijn voor het betreden van de onderwaterwereld. Wederom een ontnuchterende ervaring nadat al eerder deze reis gebleken is dat mij een zelfde natuurtalent voor surfen ontbreekt.

Toch werd dag twee succesvol afgesloten. Het examen was gehaald! Tijd om me op te maken voor hetgeen deze eerste twee lange dagen me voor hebben bereid. Mijn liveaboard ervaring op het rif. Drie dagen op de oceaan gevuld met een totaal van negen duiken.

Te beginnen met duik nummer een natuurlijk. Tijd om al die handige tips en lessen in de praktijk te brengen. En wederom, alle beginnen zijn moeilijk. Wederom kreeg ik het voor elkaar om al mijn kennis overboord te gooien en te beginnen met alles fout te doen wat fout kan. Ik ben als een steen naar beneden gezonken, als een luchtbubbel naar boven gedreven, gebotst om mede duikstudenten en heb het rif van iets te dichtbij mogen bewonderen. Voordeel ditmaal is dat al deze ervaringen opgeslagen werden in mijn brein wat mijn tweede duik al een stuk interessanter maakte. Ik leek zowaar dingen goed te doen. Vooruitgang! Uiteindelijk! Er werden nog een tweetal trainingsduiks afgelegd voordat ik gecertificeerd was om mijn eigen onderwater avontuur te beginnen. Samen met mijn duikbuddy de wereld van het onbekende verkennen. Een volledige nieuwe ervaring als er plots onderwaternavigatie vereist wordt. Geen probleem natuurlijk voor mij om 180 graden aan te houden op het kompas richting de plaats van bestemming, maar na enkele loops, onverwachte bochten en pauze’s was de rest van de te volgen route een volledig mysterie. Gelukkig waren we niet de enige verdwaalden onderwater en werd de tocht succesvol voortgezet als groep.

De afsluiting van dag twee was de nachtduik. Heel indrukwekkend om eerst alle haaien rond de boot te zien cirkelen wetende dat over vijf minuten jij samen met hun in het water zal liggen. Overigens waren de haaien volledig onschuldig, maar probeer jezelf daar maar van te overtuigen als je een twee meter lange haai langs zie zwemmen. Deze ervaring daarentegen was wel veruit de meest indrukwekkende van deze drie duikdagen. Het combineert de pracht van de Great Barrier Reef met een stukje adrenaline. Onvergetelijk. Naast de paar haaien die we tegen zijn gekomen zijn we overigens natuurlijk nog andere dieren tegen gekomen. Hoogtepunt was misschien wel de enorme 137 jaar oude schildpad, of Nemo, of al zijn vriendjes, of de pijlstaartroggen, of de trompetvissen, of ... Het idee is wel duidelijk lijkt me. Wederom een onvergetelijke ervaring om aan die toch al lange lijst van onvergetelijke ervaringen toe te voegen. Overigens afgesloten met mijn eerste diepe duik die mij certificeert tot dertig meter diepte te duiken. Hopelijk geeft mij dit de mogelijkheid nog meer duikexcursies te ondernemen op de westkust.

Darwin to Broome
Verder heb ik heel weinig van Cairns kunnen zien, mijn vliegtuig vertrok immers richting Darwin. Volledig onbekend gebied. Geen idee wat hier te doen of hoe te reizen. Bij aankomst is het de enorme luchtvochtigheid die direct als een platte hand in je gezicht slaat. Het is bijna ondraaglijk om echt iets te ondernemen. Verder bleek er een bekend gezicht in Darwin te zijn. Ineke, een bekende uit het mooie en internationale Hoogwoud, is op hetzelfde moment in dezelfde stad met dezelfde plannen. Zo ver van huis of alleen op de wereld ben ik blijkbaar toch niet.

Al snel waren we er uit absoluut niet weer de bus in te willen. Onze keuze is gevallen op het huren van een campervan voor drie weken. Met deze ‘Van‘ wordt de volledige 4500 kilometer richting Perth afgelegd. Te beginnen met de eerste reis richting Litchfield National Park. Dit park heeft enkele prachtige plekken om te zwemmen en immense termietenhopen. De verdere reis heeft ons nog richting Katherine National Park gebracht voor wederom een prachtige plek om te zwemmen. Katherine overigens, voor de sportfanaten onder ons, de geboorteplaats van Tour de France winnaar Cadel Evans. Onthoudt dit maar voor tijdens de finale van ‘Lotto Weekend Miljonairs’ en onthoudt dan vooral ook wie je op de hoogte heeft gesteld van dit enorm belangrijke feit, want een klein aandeel in het prijzengeld lijkt me dan wel op de plaats.

De afgelopen dagen hebben zich voornamelijk in of rond de auto afgespeeld. Er zijn inmiddels al ongeveer 2500 kilometers afgelegd. De film genaamd ‘het uitzicht’ is zeer mooi en onderhoudend gebleken. De natuur in West-Australie is prachtig, helaas zijn wij met onze 2wd veelal tot het asfalt aangewezen en moeten we dus vele hoogtepunten missen. Het echte ruige outback leven gaat aan me voorbij. Zeker een goed idee om deze plek te onthouden om terug te komen tijdens mijn midlife crisis. Terug naar mijn natuur, terug naar het avontuur.

Q-day @ Broome
Momenteel bevind ik me iets ten zuiden van Broome. Een plaats bekend door haar prachtige strand. Tevens de plaats waar ik mij voor het eerst 24 jaar oud mag noemen. Verder wordt hier in Australië geen koninginnedag gevierd. Dus had ik dit jaar een relatief rustige verjaardag. Geen onverwachte schapen in de achtertuin, geen massaal feest in Amsterdam. Slechts een fles wodka en een film. Maar je hoort mij niet klagen, zeker niet. Het is hier prachtig. Ik kan me best voorstellen hier volgend jaar mijn 25ste levensjaar te beginnen. Voorlopig lijkt dit echter onrealistisch en is het aannemelijk dat ik volgend jaar samen met jullie op de Q-day festival sta, of in Alkmaar, of wat dan ook ‘the place to be’ mag zijn.

Verdere plannen op de westkust zijn vooral veel bekijken. Hopelijk nog wat duiken en snorkelen. Ook is het momenteel Whaleshark seizoen in de omgeving van Exmouth. Betekenend dat ik de kans krijg te zwemmen met de grootste vissen ter wereld. Vissen die kunnen groeien tot een lengte van vijftien meter. Ongetwijfeld het volgende hoogtepunt op deze toch vol van hoogtepunten zijnde reis. Helaas wel weer een flinke investering. Maar daarvoor mag ik mijn vrienden in Hoogwoud en omstreken hartelijk bedanken. Heel erg bedankt voor het fantastische verjaardagscadeau. Volledig onverwacht een financiële injectie die uiteraard enorm goed gebruikt gaat worden. Dus allen die daar hun bijdrage aan hebben geleverd enorm bedankt. Het is echt een fantastisch kado. Ik bedank jullie later natuurlijk persoonlijk met een biertje en mooie verhalen. Het zal niet heel lang op zich laten wachten. Over 24 dagen ben ik weer terug. Terug in Nederland. Terug in de kou.

Een vriendelijke groet,

Erik

  • 02 Mei 2012 - 06:45

    Erik De Groot:

    Foto's plaatsen is helaas niet mogelijk, ik moet het met traag McDonalds internet doen. Maar dit houd je in ieder geval een beetje op de hoogte:)

  • 02 Mei 2012 - 11:45

    Jan:

    Master verhaaltje weer jongeman! Echt super dat je je duikbrevet gehaald hebt! kunnen we mooi een keertje een duikreisje organiseren haha! Heel veel plezier nog je laatste weekjes daar en heb nu al zin dat persoonlijk bedankje maar vooral in dat biertje ;D Vandaag hier ook 20+ op de thermometer dus dat biedt perspectief voor je thuiskomst! hoef je niet meteen je thuisbebreidde wollen trui aan :P Tot snel jongeman!

  • 03 Mei 2012 - 20:33

    Tante Henny Ome Jan:

    mooie verhalen en geweldig dat je zo diep heb gedoken.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag,
    Geniet de laatste weken.

  • 06 Mei 2012 - 12:53

    Andre En Margareth:

    Beetje late reactie, maar... alsnog gefeliciteerd met je verjaardag Erik.
    En 't was weer mooi om je spannende verhalen te lezen. Goeie reis verder, veel plezier verder he,
    groetjes van ons

  • 09 Mei 2012 - 20:25

    Anneke:

    Lees je verhaal nog een keer door hoor! Volgens mij moeten jullie nu bij Sharkbay, geniet er nog even van. Als je thuis komt wordt het vast zonnig en warm. In ieder geval is er appeltaart.
    groetjes ook aan Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Magnetic Island

From NL to AUS

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2012

Broom - Bangkok

02 Mei 2012

Magnetic Island - Broome

14 April 2012

Byron Bay - Magnetic Island

25 Maart 2012

Christchurch - Byron Bay

13 Maart 2012

Franz Josef - Kaikoura
Erik

Actief sinds 24 Jan. 2012
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 14571

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 31 Mei 2012

From NL to AUS

Landen bezocht: