Rotorua - Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Erik Groot - WaarBenJij.nu Rotorua - Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Erik Groot - WaarBenJij.nu

Rotorua - Franz Josef

Door: erikdegroot

Blijf op de hoogte en volg Erik

02 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Kia Ora! Hoogtijd voor een nieuw bericht uit Nieuw-Zeeland. Ditmaal vanuit het zuidereiland. Momenteel breng ik mijn tijd door in de omgeving van de Franz Josef Gletsjer. Naar het schijnt de snelst bewegende gletsjer ter wereld. Hoe snel dat is? Geen idee. Morgen wordt het natuurwonder beklommen, dus mocht je echt geïnteresseerd zijn hoe snel hij beweegt houdt dan de volgende post in de gaten! Voor de natuurkundige onder ons: Google knows all! Of: wees net zo geïnteresseerd als de rest van de lezers van dit blog en vergeet het gewoon wanneer deze alinea eindigt. Het zuidereiland dus op dit moment! Wederom maar even een klein overzicht van de gedane en te bespreken onderwerpen:

Tongariro crossing (Mt. Doom)
White Water Rafting
Wellington
De oversteek naar het zuidereiland
Abel Tasman National Park


The Tongariro crossing
Eerlijk gezegd ben ik niet honderd procent zeker of deze tocht daadwerdelijk zo gespeld wordt. Het Nieuw-Zeelands valt me zwaar, ook al is Engels de voertaal en is mijn Engels inmiddels behoorlijk opgeschroefd, de meeste namen zijn net zo onleesbaar en onbegrijpelijk als ze enkele weken geleden leken. Het lijkt soms dat de de wereldwijde hype om zoveel mogelijk punten op ‘Wordfeud’ te behalen ook op de plaatsnamen wordt toegepast. Overigens doet dit niets af aan de wandeling waar ik het over wilde hebben, het is slechts een klein beetje extra informatie voor de geïnteresseerden aan het thuisfront. De wandeling dus; een prachtige acht uurs wandeling tussen verschillende vulkanische bergtoppen en meren. Als opvallend middenpunt van de wandeling staat Mount Doom zoals bekent uit de Lord of the Rings trilogie. Deze vulkaan heeft een enorme aantrekkingskracht op de avontuurlijke reizigers uit de Kiwi Experience groep en jullie begrijpen ook wel meteen dat ik het dan, als ware adrenaline junkie, niet kon weerstaan om ... de berg links te laten liggen. Inderdaad. Het was me de wandeling niet waard. Het uitzicht van de top ernaast (die wel beklommen is) leek me aantrekkelijker. En dat ik daar geen verkeerde keuze gemaakt heb mag wel blijken uit de foto’s. Kijk en beslis zelf zou ik zeggen.

White Water Rafting
Een van de punten die bovenaan mijn lijst stond voordat ook maar een voet op de Nieuw-Zeelandse aardgrond was gezet was het White Water Raften. Vreemd genoeg heb ik dat nog nooit eerder gedaan en na deze ervaring weet ik zeker dat ik het het liefst zo snel mogelijk weer doe. Een onvergetelijke ervaring. Geluk had ik met de rest van de waterratten in mijn boot. Allemaal met dezelfde intentie als mij de boot ingekropen. Dezelfde intentie die iedereen moet hebben als ze met een rubberen boot door snelstromend water proberen peddelen; zo snel mogelijk zo nat mogelijk worden. En dat is gelukt! Al bij de eerste serieuze waterval wisten wij ons in een dergelijke positie te maneuvreren dat het voor de gids onmogelijk was de boot met de bovenkant boven te houden. Zwemmen dus! Dit tafereel herhaalde zich nog enkele malen, voeg daar nog een paar zijwaartse en achterwaartse afdalingen bij en je begrijpt ongetwijfeld mijn enthousiasme voor deze tocht.

Om jullie verder een klein idee te geven van waar ik mijn nachten zoal doorbreng, deze nacht in River Valley werd doorgebracht op een kamer met 32 anderen. Dit is echter een uitzondering op de regel, normaal mag rekent worden op een kamer tussen de 4 en 8 personen. Wat de ene nacht een stuk beter maakt dan de andere, maar slaaptekort heb ik sowieso wel. Ook al slaap ik twaalf uur achtereenvolgens in een groot donzen tweepersoonsbed op de Albrecht van Beierenstraat.

Wellington
Het twee huizen tellende River Valley is ingeruild voor de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, Wellington. Tevens de laatste stop voor de overtocht richting het zuidereiland. Wellington, qua inwonersaantal een stuk kleiner dan het immense Auckland, maar qua allure verreweg groter dan mijn beginpunt in Nieuw-Zeeland. Het heeft een leuk uitgaansleven, een actief dagelijks leven, een mooi (gratis!) museum en een aangezicht dat sommige misschien zelfs als mooi zouden omschrijven. Maar een stad is een stad. En het belangrijkste dat deze stad te bieden heeft is toch wel de boot richting het zuiden. De drie uur durende reis met als eindbestemming Picton. Doordat het weer ons op onze overtocht gunstig gezind was hadden wij de kans te genieten van de prachtige omgeving die bij aankomst tentoongesteld werd. Wat mij vervolgens dus weer in staat stelt om jullie mee te laten genieten.

Abel Tasman National Park
Abel Tasman. Vast wel bekent onder jullie allen, maar ik vertel het verhaal graag. Abel Tasman was een Nederlandse ontdekkingsreiziger die als eerste Wester-Europeaan Nieuw-Zeeland met zijn telescoop mocht aanschouwen. Het duurde echter nog 120 (ongeveer) jaar voordat de eerste West-Europeaan (Engelsman, James Cook) voet aan wal zetten. Levend althans. Enkele bemanningsleden van Abel Tasman zijn al aan wal geweest. Zij het voor een enkele reis richting de barbecue. En in dit land heb ik besloten mijn vakantietijd door te brengen.. Ditmaal met als hoogtepunt een eendaagse en vrij simpele wandeling door het Abel Tasman National Park. Simpel, maar zeer mooi. De verlaten stranden, een enkele kanoër en een verdwaalde vogel waren de ingrediënten tijdens de wandeling. Enkele Kodak-momenten later werd het basiskamp in Kaiteriteri weer ingenomen voor een rugby wedstrijd en een jug beer. Life’s good!

In de komende dagen staat Queenstown met dik gedrukte letters in de agenda. Milford Sound, Bungeejump, Mountainbiken, Mount Cook? De beslissing wat te doen en wat te laten is nog niet gemaakt, maar een latere post zal alle verhalen vertellen. Overigens is de eerste maand van mijn reis voltooid en staan er nog ongeveer tien weken voor de boeg. Tijd genoeg dus om nog jullie nog veel vaker met deze eindeloze verhalen lastig te vallen. En geloof maar dat dat ook nog wel een aantal maal zal gebeuren. Mijn dank voor jullie aandacht is groot. Houd me op de hoogte van jullie activiteiten thuis, het wordt gewaardeerd!

Een vriendelijke groet tot besluit!

Erik

  • 02 Maart 2012 - 03:29

    Erik De Groot:

    Ik ga proberen enkele foto's toe te voegen, maar het internet hier in franz josef is heel erg traag. Dus het kan zijn dat dat een weekje later wordt.

  • 02 Maart 2012 - 07:22

    Nienke:

    Klinkt goed, mooie foto's! Xxx

  • 02 Maart 2012 - 09:12

    Bossie:

    Yooo..,
    Dat was leuk het skype ;) haha we gaan maar snel ff bijbabbele. Vet om je verhalen zo te lezen volgens mij is er van heimwee geen spraken meer, buiten de kroelies van roosje om dan :D Ik ga volgende week heerlijk naar Cura met Suus dus dan ga ik even net zo hard genieten als jij dat doet al is het wel wat korter!
    Blijven schrijven man is echt leuk om te lezen!
    X

  • 02 Maart 2012 - 10:39

    Erik De Groot:

    Ja. Dat skype was een enorm succes. Maar goed ik zit hier dan ook in een klein bergdorpje. Je kan verwachten dat het internet niet van topkwaliteit is. En een oud-kapitein waar ik goede vrienden mee was zei altijd; 3 keer is scheepsrecht! Dus daar gaan we dan maar van uit.

  • 04 Maart 2012 - 12:12

    Anneke:

    Je hebt een mooie schrijfstijl Erik, heel leuk om je avonturen zo mee te beleven.
    New Zeeland komt boven aan m'n lijstje! maar ben zelf net terug van Andalusië met Moniek
    ook heel mooi. Heerlijk weer daar en veel kunnen doen: strandwandelingen gemaakt, geskied op de Sierra Nevada en Sevilla en Granada bezocht en Tapas eten op zonnige terrasjes. Helemaal top dus!

  • 07 Maart 2012 - 15:07

    Marry De Groot:

    Hallo Erik,
    Wat een mooie reisverhalen. Ik krijg zelf al zin om naar Nieuw Zeeland te gaan maar dat was toch al een wens van mij. Prachtige foto's ook en mooi met al dat sneeuw en ijs en het avontuurlijke raften. Geniet nog maar even lekker want voor je het weet ben je weer thuis waar het nu brr regenweer is.

    Groetjes uit een regenachtig Hauwert

  • 08 Maart 2012 - 12:19

    Margareth En Andre:

    hoi Erik
    Weer mooi om je avonturen te lezen! Je schrijf boeiend op een leuke manier. Reizen en de tijd er voor hebben is ook prachtig. Ervaringen, die je nooit zal vergeten. Mooie fotoos ook.
    Genietze verder Erik en groetjes ook van de joos.

  • 10 Maart 2012 - 19:04

    Tinge En Noon:

    hej kleine
    alles goed daar?
    Zo te zien geniet je vol op !!
    onwijse leuke fotos !
    nou nog heel veel plezier nog .
    liefs tinge en noon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

From NL to AUS

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2012

Broom - Bangkok

02 Mei 2012

Magnetic Island - Broome

14 April 2012

Byron Bay - Magnetic Island

25 Maart 2012

Christchurch - Byron Bay

13 Maart 2012

Franz Josef - Kaikoura
Erik

Actief sinds 24 Jan. 2012
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 14575

Voorgaande reizen:

01 Februari 2012 - 31 Mei 2012

From NL to AUS

Landen bezocht: